Ο υποψήφιος βουλευτής ανατολικής Αττικής με το Ενώνω, Ιωάννης Ξουρίκης, με αφορμή το θέμα που προέκυψε με τα funs, τονίζει τα εξής:
Πριν από δύο μέρες, ήρθε στο φως της δημοσιότητας η απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, σύμφωνα με την οποία οι εκπρόσωποι των funds στην Ελλάδα (servicers) μπορούν να προβαίνουν σε δικαστικές πράξεις, όπως η έκδοση διαταγής πληρωμής, η επίσπευση αναγκαστικής εκτέλεσης κλπ. με την δική τους επωνυμία.
Με την απόφαση αυτή, η οποία αξίζει να σημειωθεί ότι λήφθηκε με ισχυρή πλειοψηφία (56 υπέρ, 9 κατά), οι δικαστές αποδέχτηκαν την εισήγηση της αρμόδιας εισαγγελέως και μάλιστα σε χρόνο ρεκόρ, 8 μόλις ημέρες μετά το πέρας της σχετικής δίκης.
Με την απόφαση αυτή που θα ισχύσει από την καθαρογραφή της, ανοίγει ο δρόμος για τον πλειστηριασμό, από τα funds της πρώτης κατοικίας εκατοντάδων χιλιάδων συμπολιτών μας που, εν αναμονή της απόφασης αυτής, είχαν παγώσει και μάλιστα χωρίς να επιβάλλεται προηγούμενη διαπραγμάτευση με τους δανειολήπτες. Εκτός όμως από τους δανειολήπτες, χαμένο από την απόφαση αυτή βγαίνει και το ελληνικό δημόσιο αφού, όπως ορίζει ο Νόμος του 2003, ό,τι βγάλουν τα funds από τη διαχείριση των κόκκινων δανείων (αγοράζουν στο 8% της απαίτησης αλλά μέσω ενός πλειστηριασμού μπορεί να εισπράξουν έως και το 100% της απαίτησης) είναι καθαρό αφορολόγητο κέρδος.
Ας δούμε, όμως, εν συντομία τι προηγήθηκε κατά το χρονικό διάστημα πριν από τη λήψη της απόφασης αυτής.
Τον Οκτώβρη του 2022 το Α2 Πολιτικό Τμήμα του Αρείου Πάγου με την αριθ. 822/2022 απόφασή του έκρινε ότι, σύμφωνα με το Ν. 3156/2003, οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων δεν νομιμοποιούνται να ασκούν δικαστικές ενέργειες και να επισπεύδουν πλειστηριασμούς για τιτλοποιημένες απαιτήσεις, παραπέμποντας το θέμα για τελική κρίση στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου.
Το Νοέμβρη του 2022, ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας κ. Γιάννης Στουρνάρας στην ετήσια έκθεση χρηματοπιστωτικής σταθερότητας ανέφερε επί λέξει: «Η ικανότητα των εν λόγω εταιριών να διαχειριστούν τα δάνεια για λογαριασμό́ των Εταιριών Απόκτησης Απαιτήσεων από́ Δάνεια και Πιστώσεις και των Πιστωτικών Ιδρυμάτων δυσχεραίνεται από́ την πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου 822/20228 και τις σχετικές εφετειακές αποφάσεις αναφορικά́ με τη νομιμοποίησή τους να προβούν σε δικαστικές ενέργειες και κυρίως να συμμετέχουν σε διαδικασίες πλειστηριασμών.Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα των ΕΔΑΔΠ αναμένεται να διαφανεί́ τους επομένους μήνες με την άρση των παραπάνω περιορισμών…»
Η άρση των περιορισμών στην οποία αναφέρθηκε ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας με απόλυτη βεβαιότητα(;), μόνο με 2 τρόπους μπορούσε να επιτευχθεί: είτε με νομοθετική ρύθμιση της Κυβέρνησης Μητσοτάκη είτε με απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου. Ο πρώτος ήταν παρακινδυνευμένος για τον απλούστατο λόγο ότι η κυβέρνηση δεν θα αναλάμβανε μια τέτοια υψηλού ρίσκου νομοθετική πρωτοβουλία ενόψει των επερχόμενων εκλογών, γιατί θα έπρεπε να αναλάβει και το ανάλογο πολιτικό κόστος καθώς οι δανειολήπτες είναι εκείνοι που πάνε στις κάλπες κι όχι τα funds και οι servicers.
Τι έμενε λοιπόν; Να ανατραπεί η απόφαση 822/2022 στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου. Πώς δικαιολογείται όμως η κατηγορηματικότητα με την οποία «προαναγγέλλει» ο κ. Στουρνάρας την άρση των περιορισμών; Πώς μπορεί να είναι κανείς τόσο απόλυτα σίγουρος για την κρίση των δικαστών του Ανώτατου Δικαστηρίου; Και κατά πόσο μπορεί να θεωρηθεί σύμπτωση, η επιβεβαίωση της πρόβλεψής του, 2 μήνες μετά;
Καλώ κάθε σκεπτόμενο Έλληνα πολίτη να δώσει μόνος του την απάντηση. Το μόνο που έχω να πω εγώ είναι ότι η απόφαση αυτή, όχι μόνο πλήττει εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά, όχι μόνο πλήττει το ελληνικό δημόσιο αλλά κυρίως πλήττει ανεπανόρθωτα την ανεξαρτησία της ελληνικής δικαιοσύνης και φοβάμαι ότι οι συνέπειές από το πλήγμα αυτό θα είναι ένας δεύτερος ισχυρός σεισμός στα θεμέλια της δημοκρατίας μας, μετά το σκάνδαλο των υποκλοπών.
Ιωάννης Ξουρίκης του Στεργίου, υποψήφιος βουλευτής ΕΝΩΝΩ Ανατολικής Αττικής